RSK VEST-FINNMARK: Loppa kommune er sammen med Nordkapp, Måsøy, Hasvik, Alta og Hammerfest medlemmer i RSK Vest-Finnmark (Regionalt samarbeidskontor). RSK er et samarbeidsorgan for skole- og barnehagesektoren i de 6 kommunene og de skal ivareta og koordinere utviklingen av barnehagene og skolene. Kompetansehevingen gjøres i stor grad som et felles løft slik at ressursene benyttes på en effektiv måte.
Styret for RSK Vest-Finnmark er satt sammen av oppvekstledere, de skolefaglig- og barnehagefaglig ansvarlige i kommunene.
https://rsk-vest.no/
KYSTBARNA: Øksfjord barnehage deltar også i et interkommunalt nettverk med Måsøy kommunes barnehager for kompetanseheving, utvikling og samarbeid. Samarbeidet startet i 2021 og hette "Samarbeid til kystbarnas beste". Vi omtaler det gjerne som "Kystbarna", og vi har jevnlige digitale møtepunkt gjennom året og har som mål å få til ca 2 fysiske møter i året.
REKOMP: skal bidra til at barnehager utvikler sin pedagogiske praksis gjennom barnehagebasert kompetanseutvikling i samarbeid med universitet og høgskole. Ordningen skal være et virkemiddel som skal sikre at alle barn får et likeverdig barnehagetilbud av høy kvalitet. Ordningen skal bidra til samskapning og gjensidig læring som endrer praksis i barnehagene og bidrar til at universiteter og høgskoler får en mer praksisnær kompetanse.
https://www.udir.no/utdanningslopet/barnehage/
REKOMP OG KOMPETANSELØFTET: spesialpedagogikk og inkluderende praksis
Nordkapp, Måsøy, Loppa og Hasvik gikk i gang med kompetanseløftet høsten 2022. Ansatte i barnehage. skole, PPT, helsesykepleie og barnevern vil utvikle sin kompetanse sammen med Universitet eller høyskole gjennom fagdager, dialog samlinger og veiledninger.
Kompetanseløftet i spesialpedagogikk og inkluderende praksis gjennomføres av UiT Norges arktiske universitet og RSK Vest-Finnmark i partnerskap. Dette i tett samarbeid med kommunene og arbeidsplassene i regionen. Arbeidsplassene vil også selv utvikle sin kompetanse gjennom nettverks- og arbeidsplass basert kompetanseutvikling.
https://rsk-vest.no/kompetanseloftet/
PEDAGOGISK ANALYSE I BARNEHAGE OG SKOLE
RSK Vest-Finnmark samarbeid med HINN arrangerte digital opplæring i pedagogisk analyse tilbake i 2022-2023.
Ettersom store deler av personalet i inneværende barnehageår 2025-26 er byttet ut så er dette er kontinuerlig arbeid som må læres, implementeres og evalueres jevnlig.
Pedagogisk analyse som verktøy brukes i både barnehager og skoler for å løse utfordringer i praksis på ulike nivåer og for å sikre at man gjør en god nok analyse av utfordringer før de eventuelt må sendes videre i de ulike systemene vi har.