Bosetting, integrering, inkludering og norskopplæring
Avdelingen har ansvaret for bosetting, integrering og oppfølging av flyktninger i Loppa kommune. Vi bosetter flyktninger etter avtale med IMDi (integrerings- og mangfoldsdirektoratet).
Bosetting
Loppa kommune vedtar på bakgrunn av anmodning fra IMDi hvor mange flyktninger kommunen skal bosette årlig. I 2022 ble det vedtatt å bosette 15 flyktninger. Loppa kommune bosatte totalt 13 flyktninger. I 2023 er det vedtatt å bosette 10 flyktninger.
Integrering og inkludering
Kommunen skal tilby innvandrere i målgruppene et introduksjonsprogram. Programmet skal minimum inneholde norskopplæring, samfunnskunnskap, livsmestring og arbeids- eller utdanningsrettede elementer. Deltakere med barn under 18 år eller som venter barn i løpet av programtiden skal i tillegg gjennomføre foreldreveiledningskurs. Fokuset vil være på norskopplæring i kombinasjon med språk/arbeidspraksis.
Det er av stor betydning for flyktninger å komme ut i språkpraksis for å lære det norske språket, bli kjent med folk og bli inkludert og integrert i Loppasamfunnet. Kommunen er avhengig av et godt samarbeid innad i kommunen, men også samarbeid med bedrifter som kan tilby språk- eller arbeidspraksisplasser.
Kommunen ser også samarbeid med frivilligheten som viktige bidragsytere i inkluderingsarbeidet. Frivilligheten kan bidra med for eksempel språkkafe, språkvenner og lignende. Vi ser på alle bidrag som verdifulle og vil samarbeide for å gi flyktninger og arbeidsinnvandrere gode arenaer å bli kjent på og hvor de kan få bruke det norske språket.
Flyktninger fra Ukraina
Flyktninger fra Ukraina får kollektiv beskyttelse i Norge. De har rett men ikke plikt til å delta i introduksjonsprogrammet og norskopplæring.
Norskopplæring
Kommunen tilbyr høsten 2023 norskopplæring på ettermiddag/kveld for arbeidsinnvandrere og andre interesserte. Man må melde seg på kurs gjennom søknadsskjema og det vil bli gitt tilbud om kurs A1-A2-B1-B2 etter behov og kapasitet.
Høsten 2023 er norskopplæringen gratis.
Kontaktinfo voksenopplæringen og integrering